1. Samoobsługa i zaradność życiowa |
- Trening kulinarny
|
- Praca indywidualna i grupowa : pokaz, pogadanka, instruktaż wykonywanych czynności, zajęcia praktyczne i teoretyczne wykonywane pod kierunkiem instruktora lub samodzielnie.
|
CELE / ZADANIA:
- Nabycie / podtrzymanie umiejętności w zakresie:
- przygotowania prostych potraw i napojów,
- podejmowanie prób samodzielnego przygotowywania prostego ciepłego posiłku oraz czytanie i sporządzanie jadłospisów,
- • poznawania przypraw i ich zastosowania,
- zmywania naczyń ręcznie i w zmywarce,
- spożywania posiłków (w tym trening rozmowy, zachowanie się przy stole ,nakrywania do stołu),
- dokonywania zakupów do danego posiłku.
EFEKTY:
Uczestnicy dzięki treningowi nabędą/podtrzymają/ udoskonalą umiejętności kulinarne. Nauczą się przygotowywać różnego rodzaju potrawy ,poznają różne rodzaje przypraw i ich zastosowanie, nauczą się czytać przepisy kulinarne oraz nabędą umiejętności w zakresie zdrowego i estetycznego przygotowywania i spożywania posiłków, nakrywania do stołu oraz sporządzania listy zakupów- odpowiedniej do danego posiłku. |
|
Trening higieniczno – estetyczny |
Praca indywidualna i grupowa :pogadanki, pokaz, dyskusje, prasówki, instruktaż. |
CELE/ZADANIA:
Podtrzymanie i rozwój umiejętności w zakresie:
- czynności higienicznych realizowanych poprzez zwracanie uwagi na higienę osobistą i estetykę wyglądu,
- higienę i odpowiedni dobór odzieży,
- dbania o odpowiednią pielęgnację skóry, włosów i paznokci.
EFEKTY:
Uczestnicy poznają / utrwalą zasady dbania o higienę całego ciała, utrwalą zasady mycia rąk przed posiłkiem oraz po korzystaniu z toalety. Uczestnicy zajęć poznają zasady higieny odzieży, dbania o wygląd zewnętrzny, zdobędą / utrwalą informację w zakresie doboru stroju do pory roku i okoliczności. |
|
3. Zajęcia z zakresu zachowań prozdrowotnych i dostępności do świadczeń lekarskich |
1. Praca indywidualna i grupowa: pogadanki, prasówki, dyskusje, instruktaż, udział uczestnika we własnym leczeniu |
CELE / ZADANIA:
- Poznanie dozowania aktualnie stosowanych przez uczestników leków.
- Nabycie i podtrzymanie umiejętności organizowania wizyt u lekarza, prowadzenia terminarza wizyt lekarskich.
- Trening farmakologiczny.
- Nabycie umiejętności samodzielnej realizacji recept .
- Współpraca z Poradnią Zdrowia Psychicznego, innymi poradniami i rodzinami.
- Poznanie objawów wybranych schorzeń, postępowanie i leczenie.
- Nabycie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach choroby oraz pobytów w szpitalu.
EFEKTY:
Uczestnicy nauczą się jak odpowiednio organizować wizytę lekarską, realizować recepty oraz dozować przyjmowane przez nich leki. |
|
Trening umiejętności praktycznych |
Praca indywidualna i grupowa :instruktaż, pokaz, trening praktyczny. |
CELE / ZADANIA:
- Nabycie umiejętności podstawowych czynności porządkowych w ośrodku oraz wokół ośrodka,
- Poznanie / utrwalenie sposobów segregacji i prania odzieży,
- Nabycie umiejętności obsługi urządzeń AGD( zmywarka, pralka, lodówka-zamrażarka, żelazko, ekspres do kawy, czajnik elektryczny ,mikrofalówka) zgodnie z zasadami BHP
- Odpowiedni dobór środków czystości .
- Pielęgnacja kwiatów, drzew i krzewów, porządki wokół ŚDS.
EFEKTY:
Podopieczni nabędą umiejętności w zakresie właściwego i bezpiecznego posługiwania się sprzętami AGD. W trakcie czynności porządkowych nauczą się jak dobierać środki czystości do danej czynności (ścieranie kurzu, zamiatanie, mycie podłogi) oraz poznają, w jaki sposób należy segregować i prać odzież. |
|
Trening ekonomiczny |
Zajęcia indywidualne i grupowe :dyskusje, instruktaż, pokaz, zajęcia praktyczne ( wyjścia do sklepu , banku, na pocztę |
CELE / ZADANIA:
- Poznanie nominałów pieniężnych.
- Podtrzymanie i rozwój umiejętności gospodarowania własnymi środkami.
- Prawidłowe odczytywanie cen towarów.
- Poznanie podstawowych wydatków codziennych, miesięcznych itp.
- Doskonalenie techniki liczenia; wydawania reszty poprzez gry i zabawy matematyczne.
EFEKTY:
Uczestnicy poznają nominały pieniężne, nauczą się dysponować pieniędzmi poprzez planowanie wydatków, porównywanie cen produktów, sporządzanie list zakupów, dokonywanie zakupów oraz doskonalenie technik liczenia-wydawania poprzez gry i zabawy matematyczne. |
Zajęcia ogólnousprawniające |
- Zajęcia sportowo – rekreacyjne
- Turystyka i zawody sportowe
|
- Systematyczne ćwiczenia indywidualne i grupowe, wyjazdy na basen.
- Wycieczki.
- Spacery.
- Udział w zawodach sportowych.
|
CELE / ZADANIA:
- Utrzymanie sprawności ruchowej.
- Zdobycie nawyku celowej aktywności.
- Utrzymanie prawidłowej wagi ciała i zapobieżenie chorobom cywilizacyjnym.
- Relaks, poprawa nastroju, rozładowanie napięć psychicznych.
- Podniesienie samooceny i wiary we własne możliwości. 6. Skorygowanie wad sylwetki. 7. Zapobieżenie bierności.
EFEKTY:
Dzięki tym zajęciom uczestnicy osiągną poprawę ogólnej kondycji fizycznej, a dzięki udziałowi w zawodach sportowych podniesie się ich samoocena i wiara w swoje możliwości. Uczestnicy nauczą się jak organizować wyjazdy. |
Terapia zajęciowa |
1. Rękodzieło |
Zajęcia indywidualne i grupowe- pogadanka, pokaz, instruktaż stanowiskowy, zajęcia praktyczne, udział w konkursach i wystawach :
- Plastyczne:
A. Papieroplastyka
B. Scrapbooking
C. Kaletnictwo
D. Embossing
E. Ceramika artystyczna
F. Witraż
|
CELE / ZADANIA:
- Rozwój aktywności twórczej poprzez wykorzystanie różnych technik plastycznych, tworzenie wystaw, tematyczne dekorowanie pomieszczeń ośrodka .
- Rozwój zdolności manualnych i koordynacji wzrokowo ruchowej.
- Rozwój u uczestników ich cech charakteru tj. silnej woli , kreatywności, systematyczności a przede wszystkim wiary we własne siły.
- Pobudzenie wyobraźni. 5. Udoskonalenie u uczestników poczucia odpowiedzialności za powierzone zadanie i stanowisko pracy oraz umiejętności gospodarowania materiałem.
EFEKTY:
Uczestnicy zdobędą umiejętności przydatne w życiu codziennym, nauczą się czynności potrzebnych przy czynnościach zawodowych a także nauczą się estetyki, staranności przy wykonywaniu pracy ,umiejętności gospodarowania materiałem, poprawi się ich sprawność w zakresie motoryki małej oraz koncentracja uwagi. Uczestnicy poznają nowe metody pracy. Poprzez wystawy z rękodzieła artystycznego będą mieli możliwość zaprezentowania swoich umiejętności co wpłynie pozytywnie na samoocenę każdego uczestnika zajęć. |
|
|
2 Stolarsko-rzeźbiarskie oraz majsterkowanie. |
CELE/ZADANIA:
- Rozwój aktywności twórczej i orientacji przestrzennej. 2.
- Rozwój zdolności manualnych i koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Uczenie się świadomego, planowanego oraz oszczędnego działania w pracy z narzędziami do naprawy uszkodzonego sprzętu oraz materiałami.
- Podnoszenie zaradności życiowej.
- Kształtowanie właściwych postaw wobec pracy. EFEKTY: Uczestnicy zdobędą umiejętności przydatne w życiu codziennym w zakresie prostych napraw majsterkowania, obsługi elektronarzędzi (zachowując zasady bezpieczeństwa) oraz zawodowym. Ponadto uczestnicy nauczą się jak oszczędnie korzystać z dostępnych materiałów, poznają nowe sposoby pracy z obróbką i zdobieniem drewna oraz majsterkowaniem i prostymi naprawami. Poprzez zajęcia praktyczne poprawi się ich aktywność twórcza oraz orientacja przestrzenna.
|
|
|
3. Szycie / krawiectwo |
CELE/ZADANIA:
- Nabycie podstawowych umiejętności z zakresu szycia ręcznego, naprawy odzieży, wprowadzenie do szycia na maszynie.
- Przygotowywanie kostiumów do przedstawień, karnawałowych oraz wg potrzeb.
- Ćwiczenia manualne rąk.
EFEKTY:
Uczestnicy nabędą umiejętności, które będą mogli wykorzystać w pracy zawodowej i życiu codziennym: szycie ręczne, naprawianie uszkodzonej odzieży, przyszycie guzika, zszycie materiału oraz obsługa maszyny do szycia – samodzielnie bądź przy asyście instruktora. |
|
2. Arteterapia i terapia pedagogiczna |
Teatroterapia – drama. elementy muzykoterapii, bajkoterapia, zajęcia edukacyjne |
CELE/ZADANIA:
- Rozwój zainteresowań,
- Wyzwalanie właściwych postaw i emocji,
- Rozwój wyobraźni, obniżenie napięć psychicznych,
- Nauczanie dydaktyczne i wychowawcze( kształtowanie odpowiednich form zachowania, pożądanych cech osobowości, ćwiczenie/nauka czytania ,pisania, działania matematyczne),
- Rozwój zdolności poprzez przygotowanie części artystycznych na spotkania integracyjne.
- EFEKTY: Odprężenie, relaks ,obniżenie napięć, poprawa percepcji wzrokowo – słuchowej. Przygotowanie inscenizacji na różne okoliczności pobudzi, odkryje i rozwinie zdolności artystyczne uczestników.
|
4. Kontakty interpersonalne |
1. Trening umiejętności społecznych / zachowania się w miejscach publicznych |
- Indywidualne rozmowy uczestników z zespołem wspierająco –aktywizującym oraz udział w zajęciach grupowych.
- Zebrania społeczności: dyskusje, ćwiczenia wypowiadania się w grupie, nauka słuchania, rozwiązywanie problemów pojawiających się na grupie
- Udział w imprezach integracyjnych
- Wizyty domowe.
- Spotkania z „ interesującą osobą”.
- Wyjazdy do kina, muzeum, wycieczki krajoznawcze, agroturystyka połączona z hipoterapią.
|
CELE/ZADANIA:
- Ukształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi i społecznością lokalną.
- Rozumienie reguł skutecznej, jasnej i wyraźnej komunikacji (doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktów, podtrzymywania rozmowy, aktywnego słuchania).
- Poznanie zasad rozwiązywania konfliktów i umiejętne ich stosowanie.
- Nabycie umiejętności właściwego zachowania się w miejscach publicznych.
- Wyuczenie / podtrzymanie nawyków grzecznościowych
- Zintegrowanie z osobami niepełnosprawnymi z innych placówek oraz społeczeństwem lokalnym. EFEKTY / ZADANIA: Uczestnicy nabędą umiejętność pracy w grupie, poznają reguły komunikacji, poznają zasady rozwiązywania konfliktów oraz zachowania w miejscach publicznych. Dzięki tym zajęciom uczestnicy będą prawidłowo zachowywać się w różnego rodzaju instytucjach, placówkach, będą stosować formy grzecznościowe stosownie do sytuacji.
|
|
2. Poradnictwo psychologiczne i zawodowe |
- Zajęcia grupowe.
- Rozmowy indywidualne i grupowe.
- Dyskusje i pogadanki.
- Rozmowy z rodziną.
- Współpraca z instytucjami społecznymi.
- Doradztwo zawodowe.
|
CELE / ZADANIA:
- Utrzymanie na dobrym poziomie już wypracowanych umiejętności, poszerzenie zakresu umiejętnościch.
- Udoskonalenie technik ”wyrażania siebie”,
- „ Autoempatia”.
- Udoskonalenie empatii i komunikacji w grupie
- Udoskonalenie technik radzenia sobie ze stresem i lękiem.
- Poszerzenie zasobu wiedzy w różnych sferach życia uczestników w tym m. in. problematyki zdrowia psycho – fizycznego uczestników, ewentualnego ich zatrudnienia
- Współpraca z rodziną – spotkania indywidualne wg bieżących potrzeb. EFEKTY / ZADANIA: Efektem zajęć będzie utrzymanie /udoskonalenie procesów poznawczych uczestników, poszerzenie zasobu wiedzy z różnych aspektach życia uczestników, pogłębienie empatii, usprawnienie komunikacji w grupie, radzenia sobie z lękami i stresem.
|
5. Organizacja czasu wolnego |
1.Zajęcia świetlicowe |
- Pogadanki i dyskusje
- Gry towarzyskie/stolikowe/multimedialne
- Słuchanie muzyki, oglądanie. tv, czasopism, czytanie.
|
CELE / ZADANIA:
- Rozwój wiedzy o świecie (informacje geograficzne, przyrodnicze, społeczne itp.)
- Rozwój zainteresowań . EFEKTY: Wzrost zainteresowania sposobami spędzania wolnego czasu. Zainteresowanie bieżącymi wydarzeniami. Pogłębianie wiedzy ogólnej, relaks, wyciszenie.
|
|
2. Zajęcia komputerowe |
Praca z komputerem. (poruszanie się po internecie, przepisywanie tekstów, przygotowywanie i obróbka zdjęć do kronik ŚDS i „ MiZ”) |
CELE / ZADANIA:
- Nabycie umiejętności samodzielnej pracy z komputerem,
- Podtrzymanie i rozwój zainteresowań. EFEKTY: W ramach zajęć komputerowych uczestnicy potrzymają umiejętność redagowania informatora „ Marzenia i zdarzenia” który wydawany jest 2 razy w roku. Przygotowując wydanie informatora uczestnicy nauczą się obsługiwać edytor tekstów, przygotowywać zdjęcia do „ MiZ”. Poza tym uczestnicy będą wiedzieć jak bezpiecznie poruszać się po internecie, wyszukiwać przydatne informacje za pomocą przeglądarek internetowych obsługiwać pocztę e-mail.
|